O potřebě kvalitních počítačových her, které by ruskou mládež vychovávaly ve vlasteneckém duchu, se v Rusku mluví už dlouho. "Naši mladí můžou bojovat za Angličany nebo Američany, ale ne za Rusy. A často dokonce proti Rusům," rozčilují se již léta někteří politici.

Ministerstvo obrany tyto výzvy vyslyšelo a spustilo nové internetové stránky, jejichž součástí jsou i počítačové hry. Celkové náklady tohoto projektu za loňský rok dosáhly 36 milionu rublů, tedy asi 20 milionů korun. Podle reakcí uživatelů ale nejspíše velká část peněz zůstala u někoho v kapse.

B3 - potopeno za 20 milionů

Namísto her, které by mohly být konkurencí různým strategiím nebo střílečkám západní provenience, jsou na stránkách ministerstva tři flashové hry, které se za originální věru označit nedají. Hra Ženista je ve skutečnosti starý dobrý Minesweeper, známý ještě ze stařičkých Windows 3.11.

Pod lákavým titulem Námořní bitva se skrývají banální "lodě". Od papírové verze se liší jen v tom, že místo hlášení "a2 potopeno" to v příslušném čtverečku buď šplouchne, nebo začne hořet.

Tvůrcům stránek se nepodařilo vymyslet jiný název pro Tetris, proto se omezili jen na slušivý maskovací design. A při úspěšném hraní budete odhalovat obrázky ruské vojenské techniky.

Jedinou originální hrou je Test vojenských znalostí, sestávající z 15 otázek. Vaše znalosti prověří chytáky typu "Kolik rot zadrží jedna motostřelecká rota?" nebo "Rodiče vám na opušťáku dali láhev vodky, co uděláte?". Já jsem nakonec dosáhl hodnosti majora. Přesto se domnívám, že dát dohromady něco podobného by nemělo stát více než pár desítek tisíc.

Stejný názor má i Anton Agranovskij z firmy Destiny Developments, vyvíjející on-line hry. "Každou z takových her dělají maximálně tři lidé. Flasher bere asi 50 tisíc rublů, programátor stovku, stejně tak výtvarník. I kdyby si všichni pořídili nové počítače, tak jedna hra nemůže stát více než čtvrt milionu rublů," řekl Agranovskij deníku Izvestija. Tvrdí, že za 30 milionů by se dala pořídit zajímavá browserová hra až pro desítky tisíc uživatelů.

Šéf tiskového odboru ministerstva Igor Konašenkov ovšem tvrdí, že peníze byly utraceny správně, protože nový portál je "informační platforma s prakticky neomezenými možnostmi rozvoje". Test je na stránkách proto, že "výzkum ukázal, že testy v hravé formě přitahují na webové stránky mládež".

Dejte to Saakašvilimu sežrat

Není to první pokus o státní podporu vlastenecky zabarvených počítačových her. Před pár lety protidrogový úřad FKSN nechal vyrobit hry Antinarkomanie a Bojovník specnazu FKSN, které sice totálně propadly mezi recenzenty, ale ideologický směr se dočkal pochvaly.

Podpora zní i z nejvyšších míst. Loni v létě milovník moderních technologií Dmitrij Medveděv vyzval k vytvoření ruské verze známé hry World of Warcraft. Ministerstvo školství nalezlo 90 milionů rublů na vytvoření jádra hry, do konkurzu se ale nikdo nepřihlásil.

Otázkou ale je, zda podobné státní hurá akce mají vůbec smysl. Soukromé firmy totiž svou roli plní více než dobře. I evropští hráči létají na simulátoru bitevního letadla Il-2 Šturmovik nebo válčí coby kozáci ve stejnojmenné hře.

Ruští programátoři dokázali reagovat i na aktuální události. Společnost Russobit-M během pár měsíců vydala v roce 2008 hru o válce v Jižní Osetii, na jejíž obálce si Michail Saakašvili nervózně hryzal kravatu.

Autoři šli i za realitu a ve scénáři předpokládají, že kvůli Gruzii vypukla válka mezi Ruskem a NATO. V jedné z misí hráč má například za úkol zlikvidovat základnu protiraketové obrany v Polsku. Na český radar tehdy nedošlo, ale je vidět, že ruští programátoři dokáží rychle reagovat na měnící se politickou situaci ve světě. A nepotřebují na to žádné státní dotace .