Zahájení zimních olympijských her v Soči bylo logicky velmi očekávané. Otázka zněla, jak se ruští pořadatelé dokážou vyrovnat s laťkou, kterou nastavila show z londýnské olympiády před dvěma lety. Britové tehdy využili své dominance v popkultuře a o scéně se seskokem padákem Jamese Bonda "s královnou" slyšel snad i ten, který podobné akce zásadně nesleduje.

Zájem zvyšovalo také informační embargo a pár rozmazaných fotografií, pořízených mobilem z generální zkoušky, které kolovaly na internetu. Na sociálních sítích převažovali skeptici, kteří očekávali bombastickou, ale obsahově prázdnou show.

Realita byla naštěstí jiná, představení bylo velmi uměřené, vkusné a přinejmenším v části odkazující ke konstruktivismu vysloveně skvělé. Současné technologie, světla, lasery byly použity účelně, nekonaly se žádné vizuální orgie, ale všechno mělo svůj smysl.

Elitářské umění pro masy

V médiích byl jako hlavní autor označen Konstantin Ernst, producent a šéf Prvního kanálu. Není pochyb, že Ernst, který nejvlivnější televizní stanici šéfuje již 15 let, je vysoce vzdělaný a má vkus. Ale skutečným autorem byl scénograf Georgij Cypin.

Ty svítící kupole na tanečnících, které okouzlily tolik lidí, vystavoval ještě v roce 2002 na Benátském bienále. Choreografii prvního plesu Nataši Rostovové z Vojny a míru už Cypin také jednou udělal. V roce 2000 na scéně petrohradského Mariinského divadla.

Jen pár znalců ocenilo, že scéna založení Petrohradu je doslovnou citací obrazu malíře z 19. století Valentina Serova. Stejně jako málokdo z diváků tušil, že konstruktivistická část představení odkazovala na práce dramaturga Alexandra Tairova z raných 20. let.

"To je umění, které v celém Rusku zná tak dvacet tisíc lidí, ale je to to nejlepší, co tady za posledních sto let vzniklo," napsal znalec, obvykle velmi kritický publicista Grigorij Revzin, který zahajovací ceremoniál označil jako geniální.

I on ovšem svůj text pověsil jen na Facebook. Kritika i nadšení nad olympiádou jsou vnímány ryze politicky. Můžete se rozplývat nad choreografií, ale nesmíte se divit, že vaše nadšení bude považováno jako snaha patolízalsky pochválit Vladimira Putina.

Své o tom ví i populární fotobloger Rustem Adagamov, který show pochválil a zakončil status frází Sláva Rusku. "Já to myslel jako takový internetový vtip, a najednou jsem za zrádce," kroutí hlavou Adagamov. Situace je o to absurdnější, že bloger a člen koordinační rady opozice kvůli hrozbě stíhání musel Rusko opustit.

Ukradený Twitter

Na sociálních sítích se místo toho řeší, že jednou z nosiček pochodně byla gymnastka Alina Kabajeva, které hlas lidu přisuzuje velmi důvěrné vztahy s Vladimirem Putinem. Fráze "A co ty jsi schopen udělat pro svou dívku?" se na sociálních sítích šířila rychlostí blesku.

Přitom mnohem zajímavější bylo to, že předávání pochodně a zapalování olympijského ohně připomínalo zasedání poslanecké frakce Jednotného Ruska. Z šesti legend ruského sportu zastupují tuto stranu hned čtyři: kromě Kabajevové ještě zápasník Alexandr Karelin, hokejový brankář Vjačeslav Treťjak a krasobruslařka Irina Rodninová.

Tyčkařka Jelena Isinbajevová, která po skončení kariéry může poslancovat, současné Rusko veřejně hájí. Naopak tenistka Maria Šarapovová je už více Američanka, a dokonce je to slyšet v její ruštině.

S USA ale má mnoho společného i Irina Rodninová. Dlouhé roky tam žila a bydlí tam její děti. Přitom Rodninová v září na Twitteru publikovala rasistickou fotku s Barackem Obamou. Kritikům vzkazovala, že jestli nedokážou žít se svobodou slova, tak je to jejich problém. Včera prohlásila, že se omlouvá, že to tak nemyslela a že do jejího účtu se nabourali hackeři. "Bojí se, že už nedostane vízum," shodli se lidé na Twitteru.

A chvalte potom olympiádu.